Multi-Level Marketing (MLM) – möjligheter, arbetssätt och fallgropar.

Risk för överdrivna löften: Många företag marknadsför MLM som en “snabb väg till ekonomisk frihet”, men statistiken visar att endast en liten andel tjänar större summor.

Multi-Level Marketing (MLM), eller nätverksförsäljning, är en affärsmodell där produkter eller tjänster säljs via ett nätverk av återförsäljare/distributörer. Utöver försäljning till slutkund tjänar distributören även provision på försäljning som deras rekryterade medarbetare gör. Systemet bygger alltså på två huvudsakliga intäktskällor: 1. Direktförsäljning av produkt eller tjänst. 2. Rekrytering av nya distributörer som i sin tur säljer och rekryterar. Modellen används för både fysiska produkter-

(t.ex. kosttillskott, hudvård, hushållsprodukter) och digitala tjänster (utbildningar, medlemskap, appar, mjukvaror).

Läs hela artikeln i nr7.